Wat is bewindvoering?
Veel mensen hebben problemen met het regelen van hun financiën. Als de financiën niet op orde zijn brengt dit vaak onrust met zich mee. Dit kan weer negatieve effecten hebben op andere levensgebieden. Wanneer iemand zijn eigen financiën (tijdelijk) niet kan of wil regelen kan bewindvoering worden aangevraagd. Een beschermingsbewindvoerder behartigt de financiële belangen, stabiliseert de financiële situatie, en spant zich (indien nodig) in voor een schuldenvrije toekomst.
Hoe vraag ik het aan?
Voordat het bewind wordt aangevraagd wordt er altijd een kennismakingsgesprek gepland met de cliënt en eventuele hulpverlener. Pas als er sprake is van een wederzijdse klik zal bewindvoering worden aangevraagd. Zowel de instelling als de opheffing van beschermingsbewind gebeurt via de kantonrechter. Tijdens een korte zitting zal de rechter bepalen of bewindvoering een geschikte maatregel is.
Wat is de werkwijze van Senz Bewind?
Na de instelling van het bewind zal de bewindvoerder de financiën gaan beheren. Iedere cliënt krijgt één vaste contactpersoon. Omdat de cliënt handelingsbekwaam blijft is het maken van duidelijke afspraken essentieel. Deze afspraken worden vastgelegd in een plan van aanpak. Over het gevoerde beleid legt de bewindvoerder jaarlijks verantwoording af, dit wordt gecontroleerd door de kantonrechter. Senz Bewind werkt transparant: de cliënten kunnen te allen tijde meekijken op de beheerrekening. Duidelijke afspraken, heldere communicatie en wederzijds vertrouwen zijn wat ons betreft de basis voor een succesvolle samenwerking.
Wat levert het op?
Rust, stabiliteit en een financiële situatie waarin het inkomen op orde is. Eventuele schulden zijn in kaart gebracht en worden waar mogelijk afgelost. Indien mogelijk werkt de bewindvoerder aan de zelfredzaamheid van de cliënt, zodat deze op termijn zijn eigen financiële belangen weer kan behartigen.
Werkzaamheden:
- het bijhouden van de volledige financiële administratie;
- het openen en afhandelen van alle poststukken;
- het opstellen van een budgetplan;
- het betalen van de vaste lasten;
- aanvragen van minimavoorzieningen;
- aanvragen van zorg- en huurtoeslag;
- aanvragen noodzakelijke verzekeringen;
- declareren nota’s bij de zorgverzekeraar;
- beheer van persoonsgebonden budget (PGB);
- belastingaangifte box 1;
- inventariseren van de schulden;
- regelingen treffen met schuldeisers;
- controleren en corrigeren beslagvrije voet;
- toeleiden naar schuldhulpverlening.